A mobilház kapcsán gyakran merül fel kérdésként, hogy mégis mitől lesz valóban mobil az épület? Egyáltalán, hogyan kell ezt elképzelni? Csak felrakjuk a teherautóra és már vihetjük is? Nos, ennél kicsit (de nem sokkal) bonyolultabb a helyzet. De az biztos, hogy a történetben többek között a talajcsavar is fontos szerepet játszik.

Manapság egyre többen fontolgatják, hogy szakítanak a hagyományos építkezési módokkal és inkább egy megfizethetőbb, könnyebben fenntarthatóbb és valamivel olcsóbb könnyűszerkezetes ingatlant választanak. Azonban ezek is többfélék lehetnek, hiszen a klasszikus értelemben vett könnyűszerkezetes ingatlan előre gyártott elemekből épül fel, de a telepítés helyszínén.

Ezzel szemben a mai értelemben vett mobilház még a gyártó telephelyén épül fel, majd azt egy darabban szállítják a telepítés helyére. Viszont a kérdés továbbra is ott motoszkál a tudatalattinkban: mitől lesz mobil a mobilház? És mi van, ha telepítettük az ingatlant, de utána az ország másik végébe szólít a munka?

Amit a mobilházról tudni érdemes

A mobilház egyik legelőnyösebb tulajdonsága, hogy bizonyos feltételek teljesülése esetén kifejezetten jól mozgatható ingatlan típus. Ebben közrejátszik az is, hogy mivel egy darabban készül el, ezért gyakorlatilag csak fel kell rakni a kamionra vagy teherautóra és már vihetjük is magunkkal.

Természetesen ezt könnyebb mondani, mint megtenni, hiszen a mobilház szállítására különleges szabályok vonatkoznak. Egyfelől, a szükséges engedélyek beszerzését követően csak éjszaka/a hajnali órákban szállíthatók, mivel méretükből adódóan igencsak akadályoznák a forgalmat.

Emellett viszont legalább egy kísérő autóra is szükség van, ami a menetet kíséri és ami gondoskodik az akadályokra való figyelmeztetésről és a szállítás biztonságos körülményeiről. A fel- és lerakodáshoz alapvetően darura is szükség van, de, ha ezek a főbb paraméterek teljesülnek, akkor a mobilház az ország egyik végéből a másikba, de akár külföldre is szállítható.

Na de mi a helyzet a szilárd alapokkal?

A szállítás kérdése mellett természetesen az alapozást sem kerülhetjük meg, ha a mobilház mobilitása a téma. A mobilház telepítése során ugyanis gyakorlatilag 2 külön úton indulhatnak el a jövőbeli ingatlantulajdonosok.

Egyfelől ott van a klasszikus alapozás, vagyis az a helyzet, amikor az építmény egy hagyományos módon öntött betonalapon kerül rögzítésre. Természetesen ez az út is járható, bár ezzel talán pont az az egyszerűség veszik el, ami a mobilitással együtt jár. Mert nem lehetetlen a klasszikus alapozásról sem kiszabadítani az ingatlant, de sokkal egyszerűbb – és olcsóbb – a helyzet, ha már ez a fontos művelet is környezetbarát módon történik.

Ezt úgy érhetjük el, ha több tonna beton kiöntése helyett (ami a talajban élő ökoszisztémának sem tesz jót) inkább a talajcsavar használata mellett döntünk. Ennek során kis túlzással csupán néhány lyukat kell fúrni a talajba, amelybe a mobilház méretének megfelelő mennyiségű és méretű talajcsavart helyezünk el, amelyekkel biztonságos módon rögzítjük a talajhoz az ingatlant.

Ennek a módszernek az ökológiai lábnyom és a kiadások csökkentése mellett további előnye, hogy a mobilház mobilitási képességein sem esik csorba. Amikor új helyszínre kellene költöztetni az ingatlant, a talajcsavarok kicsavarását követően már szállíthatjuk és az új helyszínen telepíthetjük is a mobilházat.

Ahhoz tehát, hogy a mobilház valóban mobil legyen 2 feltételnek kell teljesülnie: a megfelelő szállítási körülményeknek, valamint a talajcsavar használatának. Ez a legegyszerűbb és legbiztonságosabb módja annak, hogy a mobilházat elköltöztessük.